۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
کد خبر: ۶۰۱۳۳۱
آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد؛

انقلاب اسلامی، قوی‌ترین سد در مقابل دشمنان | آمریکا کانون تروریسم است

انقلاب اسلامی، قوی‌ترین سد در مقابل دشمنان | آمریکا کانون تروریسم است
آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: همه ما وظیفه‌داریم انقلاب اسلامی را حفظ کنیم چراکه انقلاب مهم‌ترین و قوی‌ترین سد در مقابل دشمنان اسلام محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در دیدار تعدادی از طلاب سطوح عالی اهل سنت استان سیستان و بلوچستان، گفت: قرآن و سنت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منبع شناخت اسلام است.

وی افزود: با همه تلاش‌ها و مجاهدت‌هایی که علمای فریقین از شیعه و سنی در عرصه‌های مختلف فقهی، اخلاقی، اعتقادی، تاریخی، علوم قرآنی و روایی انجام داده‌اند می‌توان گفت هنوز بخش عمده‌ای از دین اسلام به‌صورت خام در متون اصلی ما باقی‌مانده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر اینکه امروز نباید به مطالبی که بزرگان ما درگذشته بیان فرمودند بسنده کنیم و به آن‌ها قانع شویم، عنوان کرد: در روایات ما نسبت به مسأله قرآن بسیار تأکید شده و چنین آمده «ان القرآن یجری مجری الشمس و القمر»؛ مراد از این کلام آن است که علما و پیروان قرآن کریم در هرزمان یک تدبّر جدید در قرآن داشته باشند و یک درّ و گوهر جدید از آیات الهی برای نسل معاصر خودشان استخراج کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: واقعیت آن است اگر ما بگوییم تفسیر فخر رازی، تفسیر روح المعانی آلوسی و تفسیرهای دیگر علمای اهل سنت و همچنین تفاسیر شیعه که مهم‌ترین آن‌ها تفسیر مجمع‌البیان و تفسیر المیزان است، ولی باید تفسیرها در قرآن نوشته شود، باز باید سؤالات جدید نسل امروز بشر را به محضر قرآن ببریم تا بدانیم قرآن نسبت به این سؤال‌ها چه پاسخی دارد؟ و این وظیفه اصلی و اولیه‌ علمای شیعه و سنی است که باید به آن توجه کنند.

اسلام در هر عصری برای بشر آن روز حرف جدید دارد

وی با طرح این پرسش که چرا دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین علمای اسلام است؟ پاسخ داد: آنان به دنبال این هستند که اسلام نباشد، امروز اسرائیل هدف اول و اصلی‌اش نابودی اسلام است و برایش شیعه و سنی فرق نمی‌کند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: یک سؤال دیگری که مطرح است اینکه چرا دشمنان به دنبال آن هستند تا اسلام نباشد؟ اگر اسلام بر همین نماز، روزه، حج و قرائت قرآن و امور این‌چنینی استوار باشد، مگر مخالفتی با مطامع آن‌ها دارد؟ پاسخ روشن است نه، آن‌ها می‌دانند که اسلام در هر عصری حرف برای گفتن بشر آن روز دارد این را می‌دانند درحالی‌که یهودیت و مسیحیت این‌طور نیست، الآن شما ببینید در مسائل جدیدی که پیش می‌آید یهودیت و مسیحیت حرف دینی تازه‌ای نمی‌توانند مطرح کنند اما آنکه می‌تواند مطابق با نیاز روز و مبتنی بر منابع اصیل خودش حرف بزند و حرف محکم بزند همین اسلام است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان اینکه اسلام برای هر مطلبی حرف جدید دارد، گفت: ما وقتی پیامبر خودمان را پیامبر خاتَم می‌دانیم یعنی جامعیت ایشان را قبول داریم چرا که خاتَمیت مساوی با جامعیت است، خاتمیت یعنی خدا می‌خواهد بفرماید من به‌وسیله این قرآن و پیامبر همه حرف‌ها را برای شما زده‌ام، چیزی نیست که شما به قرآن و سنت عرضه کنید و جوابش را پیدا نکنید.

وی افزود: بنابراین علمای فریقین و همچنین طلاب شیعی و سنی، همه باید در مسائل علمی مربوط به منابع تلاش فراوانی داشته باشند و جدی در این زمینه کار کنند. شما ببینید الآن این سؤالاتی که در مسائل مختلف پزشکی، اقتصادی و اجتماعی به وجود می‌آید، همه این‌ها سؤالات جدیدی است، این‌ها را باید ما پاسخ‌گو باشیم و علما پاسخ بدهند، اگر ما فقط به آنچه در کتب مان آمده بسنده کنیم این اشتباه بزرگی است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه کتب علمای گذشته چراغ راه برای علما و طلاب امروز هستند، ابراز کرد: منابع گذشتگان دست ما را می‌گیرند که ما بتوانیم در مباحث حرف را محکم بزنیم ولی باید بدانیم که ما باید خودمان را در برابر سؤالات جدید هر چه بیشتر تجهیز کنیم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه امروز علما و طلاب باید به کاوش زیبایی‌ها و هنرهای دین آن‌هم به‌صورت عمیق‌ و وسیع‌ اقدام کرده و آن را به مردم عرضه کنند، اظهار داشت: در حال حاضر دنیای غرب برای آن‌که جوانان را به فساد و تباهی سرگرم کند اقدام به نابودی بنیان خانواده کرده است درحالی‌که اسلام راجع به خانواده حرف‌های بسیاری دارد؛ متأسفانه دشمن نگذاشته این مطالب و سخنان که اسلام برای تحکیم خانواده دارد و از ضرورت‌ها و مسائل اساسی دوران کنونی محسوب می‌شود کلامی گفته شود و یا کاری در این راستا انجام بگیرد.

ارزش تشکیل خانواده در اسلام

وی با اشاره به اینکه اسلام به امر ازدواج بسیار اهمیت داده است، ابراز کرد: اسلام برای خانواده بسیار ارزش قائل است به حدی که در روایات آمده هیچ بنیانی محبوب‌تر از بنیان خانواده نزد خداوند محبوب‌تر نیست که دختر و پسر ازدواج کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اگر حوزه‌ها دست روی دست بگذارند روزی را صبح خواهند کرد که بنیان خانواده‌ در ایران از بین رفته و متزلزل شده باشد؛ بنابراین علمای فریقین باید در این زمینه بسیار تلاش کنند. نخستین گام در تحکیم بنیان خانواده استخراج دستورات الهی از آیات و روایات آن‌هم بر اساس ضرورت‌ها و مسائل آن زمان است؛ در نظام اسلامی که اسلام داعیه‌دار آن است از جهت علمی باید بسیار کار شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: همچنین لازم است حرف مخالفان و مقابلان هر مذهبی شنیده، دلایل آنان دیده و نتیجه درست مشخص شود بنابراین در این راستا کلام الهی و نبوی و هر چه از مسلمات دین به شمار می‌رود را باید به میدان آورد و بر روی آن‌ها کارکرد در این اقدام داشتن سعه‌صدر امری لازم و ضروری است.

وی افزود: شما امروز کتابخانه‌ای از کتابخانه‌های علمای تراز اول قم را نخواهید دید مگر اینکه در کنار کتاب‌های علمای شیعه کتاب‌های اهل سنت نیز وجود داشته باشد، همین‌طور از کتاب‌های اهل شیعه در کتابخانه‌های اهل سنت نیز باید باشد تا مطالب علمی کاملاً رصد و بررسی شود، این سبب می‌شود که ما به یک نقطه مشترکی برسیم.

مصداق اولی‌الامر چه کسانی هستند؟

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» گفت: بنده گاهی اوقات فکر می‌کردم اطاعت از خداوند و رسول الهی همیشگی است آیا اولی الامر نباید همیشگی باشد؟ یک نظر این است که اولی الامر یعنی آن‌کسی که به‌حسب ظاهر الآن حاکم است خواه به‌حق باشد یا ناحق درحالی‌که جناب فخر رازی در تفسیر خود می‌گوید تردیدی نیست که اولی الامر باید معصوم باشد زیرا اطاعت اولی الامر در کنار اطاعت از خدا و رسولش آمده و باید معصوم باشد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: آیا بر اساس این آیات محوری می‌توان گفت هر حکامی در کشورهای اسلامی مصداق یک اولی الامر است؟ آیا می‌شود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام می‌دهد مصداق اولی الامر است؟‌ بااینکه او همه منابع مسلمان‌ها را در اختیار کفار قرار می‌دهد تا ترامپ در یک سفر 400 میلیارد دلار از آنان بدوشد،  این 400 میلیارد، مال چه کسی است؟ مگر مال این مسلمان‌ها نیست؟ چطور یک کسی که خودش را حاکم و خادم الحرمین می‌داند، این پول مسلمان‌ها را به‌جای اینکه در اختیار مسلمان‌های فقیر و بیچاره قرار دهد در اختیار کفار قرار می‌دهد تا کشورهای کفر آباد شود.

وی با تأکید بر اینکه درزمینهٔ اولی الامر باید بحث علمی صورت بگیرد، اظهار داشت: این مباحث علمی باید به‌دوراز هرگونه اهانت و تعصب و به‌دوراز هرگونه مسائل حاشیه‌ای غیر صحیح جلسات علمی برگزار شود تا علمای فریقین حرفه‌ای خودشان را به‌صورت کامل بیان کنند که مصداق اولی الامر که یک اطاعت همیشگی تا روز قیامت دارند چه کسانی هستند؟!

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: اطاعت از اولی الامر دستور صریح قرآن است ازاین‌رو باید اختلافات را کنار گذاشت و با منطق، استدلال و بدون هرگونه دخالت دادن اموری که به مسائل علمی لطمه می‌زند این مباحث را مطرح کرده و دلیل بیاوریم.

دشمنانی خطرناک‌تر از دشمنان دوران رسول خدا

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان اینکه دشمنان اسلام امروز به‌مراتب خطرناک‌تر، مشکل‌تر و مهم‌تر از دشمنان دوران رسول خدا هستند، گفت: دشمنانی که دیروز قصد نابودی و قتل پیامبر اکرم(ص)، اسلام و قرآن را داشتند امروز دشمنی آنان شدیدتر شده است به حدی که امروز مراکزی در اسرائیل درست‌شده که هرروز دنبال این هستند که در فضای مجازی از جهت ادبی و یا به اشکال دیگر به آیات قرآن کریم اشکال وارد کنند.

وی افزود: پس معلوم می‌شود امروز دشمنی دشمنان خیلی زیاد شده، در زمان پیامبر دورهم می‌نشستند یک سوره‌ای را جعل می‌کردند تا بتوانند تحدی کرده و با قرآن مقابله کنند، که نمی‌توانستند! الآن هم بحمدالله نمی‌توانند، ولی الآن مسئله مهم‌تر از تحدی است، تحدی در همین اندازه است که ما  همانند این قرآن را می‌آوریم ولی امروز دشمنان در فضای مجازی و به‌صورت گسترده می‌گویند این قرآن اشکالات دارد و این‌یک مسأله بالاتر است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: امروز در کشورهایی که با اسلام مخالف هستند دانشگاه‌هایی تأسیس‌شده که موضوع پایان‌نامه‌های دانشجویان این دانشگاه‌ها همه علیه آیات قرآن کریم موضوع‌بندی می‌شود تا از این طریق به آیاتی که مربوط به احکام است، آیاتی که مربوط به اخلاق است، آیاتی که مربوط به جنگ است،‌ آیاتی که مربوط به سیاست و جهاد است شبهه وارد کنند و این بیانگر اوج دشمنی و عناد دشمنان امروز علیه اسلام است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه دفاع همه‌جانبه از اسلام امری عقلانی است، عنوان کرد: در راستای صیانت از اسلام مسلمانان باید اختلافات را کنار بگذارند، مراد از کنار گذاشتن اختلافات این نیست که همه باید یک‌شکل فکر کنند، بنابراین مسلمانان نباید بر سر مسائل اختلافی به جان هم بیفتند.

مظهر اصلی و کانون تروریسم خود آمریکاست

وی افزود: امروز مظهر اصلی و کانون تروریسم خود آمریکاست، مگر آمریکایی‌ها نگفتند ما داعش را تربیت و ایجاد کردیم، اما این‌ها آمدند اسم مسلمان‌ها را تروریسم گذاشتند درحالی‌که خودشان بدترین و فجیع‌ترین جنایت‌ها را انجام می‌دهند و آن را به مسلمان‌ها نسبت می‌دهند. قضیه‌ای که در مسجد نیوزلند به وجود آمد فاجعه‌ بسیار سنگینی بود که مشت دشمن را باز کرد این‌ها اتفاقاً دنبال این هستند که اسلام هراسی در اروپا را انجام دهند و مردم را از اسلام دور کنند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) فاجعه نیوزلند را یک جنایت برنامه‌ریزی‌شده دانست و گفت: چه زمانی اسلام با یک چنین جنایت هولناکی مواجه بوده که مردم در مسجد و نه در میدان جنگ، مشغول عبادت با دست‌خالی، دو نفر بروند در روز روشن نماز گذاران را ترور کنند و از بین ببرند، این را همه ما باید متوجه باشیم.

جریان سفر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی به فرانسه و مصر دانشگاه الازهر

آیت‌الله فاضل لنکرانی بابیان اینکه امروز دشمن انقلاب اسلامی را بزرگ‌ترین مانع خودش می‌داند، ابراز کرد: همه ما وظیفه‌داریم انقلاب را حفظ کنیم چراکه انقلاب مهم‌ترین و قوی‌ترین سد در مقابل دشمنان اسلام محسوب می‌شود، لذا امروز علاوه بر دشمن‌شناسی و اجتناب از اختلافات باید در مباحث علمی کار کنیم، اینکه عده‌ای از علما و فضلای اهل سنت به قم بیایند و اینجا دوره‌هایی گذاشته شود، من پیشنهاد می‌کنم به جلسات این‌چنینی که یکی از علما حرف بزند و دیگران گوش کنند اکتفا نشود و تلاش شود جلسات بین الاثنینی و دوستانه و بر اساس صحبت و سؤال انجام شود.

وی جریان سفر حضرت آیت‌الله‌ فاضل لنکرانی به فرانسه و مصر دانشگاه الازهر گفت: مرحوم والد ما آن سفری که برای دیدن امام رضوان‌الله علیه به پاریس رفته بودند، ازآنجا با دوستانشان به مصر و دانشگاه الازهر رفتند و در حلقه‌ای تدریس یکی از علمای اهل سنت که قریب به 50  یا 60 طلبه در آن نشسته بودند شرکت می‌کنند، بحث این کرسی فقهی بود ازاین‌رو آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی در اثناء آن بحث سؤالی مطرح می‌کنند اینکه این بحث در راستای شبهه موضوعیه است یا حکمیه؟ از همین‌جا بحث شروع می‌شود و جلسه پایان می‌یابد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: پدرم تعریف کردند جلسه که تمام شد استاد از منبر پایین آمد، از بنده دعوت کرد تا برویم در اتاق او و آنجا بنشینیم و صحبت کنیم، رفتیم آنجا یک جلسه بسیار دوستانه و خوبی بود بعد آن عالم پرسید شما اهل کجا هستید؟ و ما گفتیم طلبه قم هستیم، آن استاد اصرار کرد تا آنجا بمانیم تا او یک کرسی فقه جعفری بگذارد و ما فقه جعفری را اینجا تدریس کنیم تا به این طریق با ما ارتباط داشته باشد؛ منتهی شرایط طوری بوده که ایشان نمی‌توانسته آنجا بماند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: همیشه دشمن در میان مسلمانان با ایجاد تفرقه تلاش کرده مسلمانان را به جان هم بیندازد و تا مسلمان یکدیگر را تکفیر کنند و خون یکدیگر را مباح بداند، لذا این‌ها کارهایی است که از متن دین و از متن علما درنیامده، این دشمنی‌های بین مذاهب را خود دشمنان اسلام ایجاد کرده‌اند، همیشه در طول تاریخ علمای شیعه و علمای اهل سنت برادر و رفیق بودند و مراجع به سبب دشمنی دشمنان می‌فرمایند نگویید این‌ها برادر ما هستند، بلکه خود ما هستند.

وی افزود: ما همه مسلمان هستیم، مسلمان‌ها همه ید واحده هستند لذا این وظیفه علماست، علما باید به مردم بگویند مراقب باشید دشمن در بین شما ایجاد اختلاف نکند، اگر یک کسی هم حرف اختلافی زد از جمع خودتان طرد کنید، اگر یک کسی دنبال این است که یک شعله‌ای رابین شیعه و سنی یا مذاهب دیگر شعله‌ور کند باید طرد کرد و نباید گذاشت حضورداشته باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این سفری که در قم دارید آثار بسیار خوبی داشته باشد و این ارتباط بین علما باید ایجاد شود، آینده از آن اسلام است، لذا همه علمای اسلام باید در همین مسیر ان شاء الله حرکت کنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات